hétfő–vasárnap: 10:00-18:00 +36 30 / kattintson

Salamon fogadja Sába királynőjét

HU EN DE
Királyi Kastély

Salamon fogadja Sába királynőjét

Salamon fogadja Sába királynőjét

 

Aubusson, 17. század második fele, gyapjú, selyem, 307 x 405 cm, ltsz: GKK. 56.


A nagy méretű, ószövetségi témájú falikárpit 1996-ban, vásárlás útján került a gyűjteményünkbe, négy másik darabbal együtt. Ezek egyike (Diana istennő nimfáival a fürdőben), Erzsébet királyné lakosztályában látható 1997 óta.
 

A Grassalkovichok kora című kiállításba újonnan kiállított faliszőnyegen megjelenített történet a Biblián és a Koránon kívül más forrásokban is előfordul. Ezek szerint Sába (a mai Jemen) királynője, hallva Izrael királyának, Salamonnak bölcsességéről, ajándékba szánt kincsekkel megrakodva fölkerekedett, hogy meglátogassa. Salamon udvarában nemcsak a hír igazáról, hanem a király gazdagságáról és vendégszeretetéről is megbizonyosodott. A Korán leírása szerint a látogatás hatására elhagyta pogány hitét, és egyistenhívővé vált. Etióp történetek szerint kapcsolatukból fiú született, aki az etióp császári dinasztiát alapította.
A mozgalmas és festői ábrázolás a történet számos részletét megjeleníti. A királynő szolgálói kíséretében érkezik az öreg bölcstől és a hatalom oroszlánjaitól körülvett, lépcsős trónon ülő király elé, aki a kezét nyújtja felé. A háttérben a várost és a környező táj képe tárul fel. Bár a figurák antikizáló viselete egy pillanatig megtévesztő lehet, a jellegzetes 17. századi ládikák és urnák, de főleg a franciakert geometrikus ágyásai elárulják a mű készítésének idejét.

Az európai szövött kárpit hagyományosan a feudális udvarok reprezentatív díszítéséhez tartozott, tulajdonosa hatalmát és gazdagságát volt hivatva megjeleníteni. Elit művészeti ágként az idők folyamán a pompa és luxus fogalma tapadt hozzá, amely gyakran, mint esetünkben, megmutatkozott a témaválasztásban is. A legnagyobb műhelyeket sokszor fejedelmi udvarok alapították, a munkamegosztáson alapuló készítési mód – a tervező, a kartonkészítő és a szövő szoros együttműködése – miatt ugyanis helyhez kötött és nagy anyagi hátteret igénylő műfaj maradt egészen a 19. század elejéig. (Ekkor a jacquardszövés elterjedésével megteremtődtek a tömeggyártás feltételei, és alapanyaga miatt a hagyományos kárpitkészítés az iparművészetekhez sorolódott át.)
A középkori kárpit fejlődésének csúcspontját a 16. századi Németalföldön érte el. A szövők specializálódtak egyes elemek (arcok, épületek, tájábrázolások) elkészítésére, a technikai tökéletesedéssel a képek egyre festményszerűbbek lettek. A terveket hírneves művészek készítették, és a legjobban sikerült darabokat évszázadokig másolták.
A francia kárpitművészet újjáéledése is erre az időre esik, burgundiai, itáliai és flandriai reneszánsz hatásokat felhasználva. IV. Henrik utasítására az első műhelyeket a párizsi Saint Marcel negyed egyik házában helyezték el, amely a középkor óta egy kelmefestő család, a Gobelinek tulajdonában volt. (Később innen kapta a nevét a műhely és a műfaj is.) Egy évszázaddal később, XIV. Lajos uralkodása idején a termelés tömegessé, az elkészült kárpitok jó része pedig import áruvá vált Colbert miniszter gazdaságpolitikájának nyomán, aki a francia luxusipar fejlesztésével nem csak a királyi udvar fényét, hanem az állam gazdasági stabilitását is igyekezett szolgálni. A Gobelin műhely termékei világhírre tettek szert.
A Párizs környéki manufaktúrák, mint Beauvais és Aubusson a párizsi nagy sorozatokat másolták, jóval egyszerűbb kivitelben, sőt a beauvais-i már bútorokra is készített kárpitokat a falkárpittal összhangban. Aubusson műhelye a buja, nagyleveles kárpitokról, az ún. verdűrökről vált ismertté.  
Gyűjteményünk két darabja, közte a bemutatott mű is innen származik. 

Kovács Éva Marianna

Irodalom:
Hegyi Ibolya: Az idő szövete. Az európai tradíciójú szövött kárpit pozícióváltásai és nyelvi metamorfózisa az ezredfordulón. Doktori értekezés, Moholy- Nagy Művészeti Egyetem, 2008.
László Emőke: Flamand és francia kárpitok Magyarországon. Corvina, Budapest, 1980.
Bernard Schotter: A kárpitművészet folytonossága és megújulása a francia Manufacture des Gobelins fényében. Kárpit 2 [kat.] Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2005.
Igaz lehet Sába királynőjének története. Múlt-kor történelmi portál, 2012. június 25.

Ajánlatkérés

Vegye fel velünk a kapcsolatot, kollégánk hamarosan felkeresi megadott elérhetőségein!

Aktuális

Hírek és információk

Tovább

Barokk Randevú / Swing á la Django - Bach To The Future

Augusztus 3. 20:30 Jegyár: 9900 Ft, 7900 Ft.   A kétszeres aranylemezes Swing á la Django egy különleges estére invitálja a zenekedvelő közönséget. A koncert során a barokk zene legnagyobbjai, mint Bach, Händel, Vivaldi és Albinoni művei csendülnek fel, de olyan módon, amelyre korábban még nem volt példa. Az este során a Bach Air, a Händel Halleluja, Vivaldi csellóversenyei és Bach a-moll hegedűversenye, valamint Albinoni Adagioja szólalnak meg, mind izgalmas és modern köntösben.   A művek feldolgozása során a zenekar a swing, a jazz, a latin zenei elemeket és a magyar cigányzene virtuóz stílusát ötvözi, ezáltal teremtve meg azt az egyedi hangzást, amely a Swing á la Django védjegyévé vált.   Ez az est nem csupán a klasszikus zene szerelmeseinek kínál felejthetetlen élményt, hanem mindenki számára, aki nyitott az új zenei élményekre, és szeretné meghallgatni, hogyan szólalnak meg a barokk kor mesterművei a modern zenei stílusok nyelvén.   A Swing á la Django garantálja, hogy a közönség egy igazán egyedi és emlékezetes zenei utazáson vehet részt.   LOMBOS PÁL – nagybőgő & zenekarvezető DANI JÁNOS – szólógitár & hegedű DANI NORBERT – ritmusgitár SERES VILMOS – klarinét & tárogató GALLYAS-LAKATOS RÓBERT – zongora WEISZ NÁNDOR – dob BARANYI ZOLTÁN – hegedű   Jegyek kaphatók a kastély Tourinform irodájában és az alábbi linken! https://www.jegy.hu/program/barokk-randevu-swing-a-la-django-bach-to-the-future-163647  
Elolvasom
Tovább

Zenél a Kastély Fesztivál 2024

  A “Zenél a Kastély Fesztivál” koncertjei a múzeumi terekben (Díszterem) múzeumi belépődíj megvásárlásával látogathatók, múzeumi tereken kívül (Barokk Színház, Kápolna) ingyenesek.  
Elolvasom
Tovább

„Lóra, magyar, lóra”

Időszaki kiállítás   A Gödöllői Királyi Kastély, a Mezőhegyesi Ménesbirtok, valamint a Molnár-C. Pál Emlékház és a Műterem-Múzeum közös szervezésében 2024. július 1-augusztus 11. között. Tisztelgés a párizsi olimpiai játékok előtt ifj. Vastagh György lovasszobraival, Molnár-C. Pál lovas tematikájú műveivel és sportrajzaival.   A Gödöllői Királyi Kastély az Európai Királyi Rezidenciák Szövetségének a 2024-es olimpiai játékokhoz kapcsolódó „Horsing around European courts” projektje keretében július 1. és augusztus 11. között a lovak különleges világát mutatja be ifj. Vastagh György (1868-1946) mezőhegyesi ló-, és állatportré szobraival, valamint Molnár-C. Pál (1894-1981) festményeivel és grafikáival. A kiállítás egyik termében pedig a nagy magyar sikereket hozó 1928-as amszterdami olimpia ihlette sportrajzok láthatók, melyek Molnár-C. Pál tusvonalaival készültek és a korabeli Est-lapokban jelentek meg.   A 2024-es párizsi nyári olimpiai és paralimpiai játékok idején a Versailles-i kastély parkja a lovas versenyek sporthelyszínévé alakul át. Ebből az alkalomból nagyszabású lovas kiállítást rendeznek a Versailles-i palotában. A tárlatban a Gödöllői Királyi Kastély állandó kiállításából, Wilhelm Richter: Erzsébet királyné lóháton (1876, Magyar Nemzeti Múzeum tulajdona)  című festménye tekinthető meg.  
Elolvasom

Hírlevél feliratkozás - aktuális programkínálatunk


Kövessen bennünket a közösségi médiában!

Nyitva tartás

hétfő-vasárnap 10:00-18:00 Kassza 17:00-ig


Kapcsolat

Telefonszám:+36 30 / kattintson
E-mail cím:kattintson

 

              Sisi  European Royal Residences