hétfő–vasárnap: 10:00-18:00 +36 30 / kattintson

Salamon fogadja Sába királynőjét

HU EN DE
Királyi Kastély

Salamon fogadja Sába királynőjét

Salamon fogadja Sába királynőjét

 

Aubusson, 17. század második fele, gyapjú, selyem, 307 x 405 cm, ltsz: GKK. 56.


A nagy méretű, ószövetségi témájú falikárpit 1996-ban, vásárlás útján került a gyűjteményünkbe, négy másik darabbal együtt. Ezek egyike (Diana istennő nimfáival a fürdőben), Erzsébet királyné lakosztályában látható 1997 óta.
 

A Grassalkovichok kora című kiállításba újonnan kiállított faliszőnyegen megjelenített történet a Biblián és a Koránon kívül más forrásokban is előfordul. Ezek szerint Sába (a mai Jemen) királynője, hallva Izrael királyának, Salamonnak bölcsességéről, ajándékba szánt kincsekkel megrakodva fölkerekedett, hogy meglátogassa. Salamon udvarában nemcsak a hír igazáról, hanem a király gazdagságáról és vendégszeretetéről is megbizonyosodott. A Korán leírása szerint a látogatás hatására elhagyta pogány hitét, és egyistenhívővé vált. Etióp történetek szerint kapcsolatukból fiú született, aki az etióp császári dinasztiát alapította.
A mozgalmas és festői ábrázolás a történet számos részletét megjeleníti. A királynő szolgálói kíséretében érkezik az öreg bölcstől és a hatalom oroszlánjaitól körülvett, lépcsős trónon ülő király elé, aki a kezét nyújtja felé. A háttérben a várost és a környező táj képe tárul fel. Bár a figurák antikizáló viselete egy pillanatig megtévesztő lehet, a jellegzetes 17. századi ládikák és urnák, de főleg a franciakert geometrikus ágyásai elárulják a mű készítésének idejét.

Az európai szövött kárpit hagyományosan a feudális udvarok reprezentatív díszítéséhez tartozott, tulajdonosa hatalmát és gazdagságát volt hivatva megjeleníteni. Elit művészeti ágként az idők folyamán a pompa és luxus fogalma tapadt hozzá, amely gyakran, mint esetünkben, megmutatkozott a témaválasztásban is. A legnagyobb műhelyeket sokszor fejedelmi udvarok alapították, a munkamegosztáson alapuló készítési mód – a tervező, a kartonkészítő és a szövő szoros együttműködése – miatt ugyanis helyhez kötött és nagy anyagi hátteret igénylő műfaj maradt egészen a 19. század elejéig. (Ekkor a jacquardszövés elterjedésével megteremtődtek a tömeggyártás feltételei, és alapanyaga miatt a hagyományos kárpitkészítés az iparművészetekhez sorolódott át.)
A középkori kárpit fejlődésének csúcspontját a 16. századi Németalföldön érte el. A szövők specializálódtak egyes elemek (arcok, épületek, tájábrázolások) elkészítésére, a technikai tökéletesedéssel a képek egyre festményszerűbbek lettek. A terveket hírneves művészek készítették, és a legjobban sikerült darabokat évszázadokig másolták.
A francia kárpitművészet újjáéledése is erre az időre esik, burgundiai, itáliai és flandriai reneszánsz hatásokat felhasználva. IV. Henrik utasítására az első műhelyeket a párizsi Saint Marcel negyed egyik házában helyezték el, amely a középkor óta egy kelmefestő család, a Gobelinek tulajdonában volt. (Később innen kapta a nevét a műhely és a műfaj is.) Egy évszázaddal később, XIV. Lajos uralkodása idején a termelés tömegessé, az elkészült kárpitok jó része pedig import áruvá vált Colbert miniszter gazdaságpolitikájának nyomán, aki a francia luxusipar fejlesztésével nem csak a királyi udvar fényét, hanem az állam gazdasági stabilitását is igyekezett szolgálni. A Gobelin műhely termékei világhírre tettek szert.
A Párizs környéki manufaktúrák, mint Beauvais és Aubusson a párizsi nagy sorozatokat másolták, jóval egyszerűbb kivitelben, sőt a beauvais-i már bútorokra is készített kárpitokat a falkárpittal összhangban. Aubusson műhelye a buja, nagyleveles kárpitokról, az ún. verdűrökről vált ismertté.  
Gyűjteményünk két darabja, közte a bemutatott mű is innen származik. 

Kovács Éva Marianna

Irodalom:
Hegyi Ibolya: Az idő szövete. Az európai tradíciójú szövött kárpit pozícióváltásai és nyelvi metamorfózisa az ezredfordulón. Doktori értekezés, Moholy- Nagy Művészeti Egyetem, 2008.
László Emőke: Flamand és francia kárpitok Magyarországon. Corvina, Budapest, 1980.
Bernard Schotter: A kárpitművészet folytonossága és megújulása a francia Manufacture des Gobelins fényében. Kárpit 2 [kat.] Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2005.
Igaz lehet Sába királynőjének története. Múlt-kor történelmi portál, 2012. június 25.

Ajánlatkérés

Vegye fel velünk a kapcsolatot, kollégánk hamarosan felkeresi megadott elérhetőségein!

Aktuális

Hírek és információk

Group 'n' Swing Gödöllőn

Group'N Swing Cabaret Extravaganza Koncertshow

A Fonogram díjas Zenekar mindig kiemelkedő helyet foglalt el a hazai zenei palettán és megtiszteltetéssel tudhatja magának a szakma és a közönség egybehangzó elismerését. Koncertjeiket a kiemelkedő zenei minőség, a sodró lendületű tánckoreográfiákkal támogatott showelemek, felhőtlen jókedv, és a közönségüket magával ragadó pozitív energia fémjelzik. Mujahid Zoltán kiemelkedő énekesi tudásával, energikus színpadi jelenlétével, elegánsan intelligens műsorvezetési stílusával teszi igazán teljessé a “show szakértői”-ként elhíresült hangszeres kiválóságokat. A hazai és nemzetközi zenei színtéren is egyaránt kuriózumnak számító gondosan megkoreografált színpadi showműsor felejthetetlen élményt nyújt közönségüknek. A négy fős fúvósszekció nem csak a big band-es akusztikus hangzásért felelős, hanem az énekes frontemberrel és a zongorista showman-nel karöltve, a táncos koreográfiák megvalósításának szerves résztvevői is. A zenekar minőségi védjegye a közel 60 saját dala mellett, a legnagyobb világslágerek saját arculatukra/hangzásukra alakított interpretációja. A teljesség igénye nélkül, ízelítő az említett ikonikus slágerekből: The Queen: Don’t stop me now, Elton John: I’m still standing, Cee Lo Green: Forget you, Michael Bublé: Feelin’ good, Marvin Gaye: Ain’t no mountain high enough, Stevie Wonder: I wish, I just called to say I love you, Renato Carosone: Americano, Frank Sinatra: New York, Ray Charles: Georgia on my mind… A korszakok és stílusok sokszínűsége miatt, koncertjeik valamennyi korosztály számára élményekben gazdag, rendkívül sokszínű szórakozást nyújtanak. A Group’N’Swing Zenekar büszkén képviselte hazánk zenei sokszínűségét Dubajban a Világkiállításon, 2022 januárjában. Ennek eredménye képpen meghívást kaptak a 2025-ben Osakában, Japánban tartandó Világkiállításra is.
Elolvasom
Múltat őrzünk, jövőt építünk! Önökkel, önökért!

Múltat őrzünk, jövőt építünk! Önökkel, önökért!

2025. május 20-án, kedden megkezdődött nyílászáróink felújítása. A projekt keretében összesen 62 ablak újul meg, melyek többsége a múzeum 1996-os megnyitásakor, az eredeti szerkezetek mintájára készült el. Egyes vasalatok az eredeti nyílászárókból származnak, és a felújítás során továbbra is megőrzésre kerülnek. A munkálatok elsődleges célja az eredeti látvány és szerkezet megőrzése, miközben növeljük az energiahatékonyságot, amely hozzájárul a fenntarthatóbb és környezetbarát működéshez. Az energetikai és szerkezeti megújulás mellett kiemelt figyelmet kap az UV-védelem is: a nyílászárók immár speciális UV-szűrős üvegezéssel készülnek, biztosítva a korszerű és védett környezetet. A felújítás a múzeum fő szárnyát érinti, valamint a többi szárny legrosszabb állapotú ablakait. A munkálatok a díszterem ablakaival kezdődtek, így a nyári hőségben már kellemesebb idő fogadja látogatóinkat. A látogatói élmény zavartalanságának biztosítása érdekében az egyes termek lezárására csak a legszükségesebb esetekben, rövid időre kerül majd sor. A pontos időpontokról minden esetben előzetesen tájékoztatjuk kedves látogatóinkat. A felújítás várható vége: 2025. november Türelmüket és együttműködésüket köszönjük!
Elolvasom
Mammutfenyőnk állapotmegóvása

Mammutfenyőnk állapotmegóvása

    Januári munkálatok a fa körül:  1. Koronaápolás. A legyengültség miatt gombásodó és elszáradt gally-levél részektől szakszerű faápoló munkálatokkal szabadítottuk meg a koronát, 2. Talajlazítás és tápanyagkutas gyökérzóna kezelés. Gyökérzetkímélő talajlazítás (légásó) segítségével a kiszáradt és tömörödött talajt fellazítottuk és szerves anyagot, segítő symbionta gyökérgombát valamint tápanyagot juttatunk a gyökérzóna leromlott talajának javítására, 3. Teraszolt rézsűtelevény kialakítása. A gyökérzet támogatását egymáshoz kapcsolódó szervesanyag és vízciklus optimalizálásával érjük el. Az ehhez kívánatos talajélet beindításához biológiai (televény) és fizikai (teraszok) természetvédelmi-biotechnikai alakítást hajtunk végre. A gyökérzónát lefedő teraszok „támfalait” helyi régebben kiszáradt fák tuskói és ágai alkotják, a teraszok feltöltése (televény kialakítás) érett komposzt és helyi félérett, avaros komposzt feltöltésével történik A Fenti Természet Alapú megoldás az esővíz megtartása és talajba juttatása, valamint a szervesanyag alapú élő talajhálózat (baktériumok, gombafonalak, gyökérszőrök kapcsolat rendszere) kiépülése következtében javulást várunk mammutfenyőnk állapotában. A fenti sürgős beavatkozási rendszert a közeli jövőre tervezett további életfeltételjavító ökológiai lépések követik majd.      
Elolvasom
Tovább

EMLÉKKÉPEK BOLDI Kossuth-díjas szobrászművész és SZMRECSÁNYI BOLDA festőművész időszaki kiállítása

Időszaki kiállítás a gödöllői kastélyban EMLÉKKÉPEK BOLDI Kossuth-díjas szobrászművész és SZMRECSÁNYI BOLDA festőművész időszaki kiállítása
Elolvasom

Hírlevél feliratkozás - aktuális programkínálatunk


Kövessen bennünket a közösségi médiában!

Nyitva tartás

hétfő-vasárnap 10:00-17:00 Kassza 16:00-ig


Kapcsolat

Telefonszám:+36 30 / kattintson
E-mail cím:kattintson

 

              Sisi  European Royal Residences           

Egérváry Elemér