Akadálymentes verzió DE EN HU
KiállításokProgramokRendezvényhelyszínGyermekek kastélya
 

Egy monumentális festmény újjászületése

 
A sajtó képviselői is bepillanthattak annak a restaurálási folyamatnak a nyitányába, aminek eredményeképpen – előreláthatólag 2013 végére – megújul a Zichy Mihály Erzsébet királyné Deák Ferenc ravatalánál című, különleges művészettörténeti és történelmi értékű olajfestménye.



A nem mindennapi esemény helyszíne május 17-én, délben a Magyar Nemzeti Galéria B épülete volt, ahol vakkeretre feszítették a hatalmas, mintegy 5 méter magas és 3 és fél méter széles vászonképet. A szakmai részletektől Király Erzsébet főmuzeológus és Csanda Jenő restaurátorművész adtak tájékoztatást.
 A Magyar Nemzeti Múzeum tulajdonában lévő műkincset – teljes, várhatóan a jövő év végéig megvalósuló – restaurálását követően a Gödöllői Királyi Kastélyban állítják ki. A terv szerint méltó helyre kerül majd, hiszen a királyi család életét bemutató állandó kiállításon kap helyet.
 Hogy a restaurálási folyamat elindulhasson, nagy szükség volt arra az 1,4 millió forintos pályázati támogatásra, amit a Gödöllői Királyi Kastélyt működtető gazdasági társaság tavaly novemberben nyert el a Nemzeti Kulturális Alap Múzeumi Szakmai Kollégiumtól. Az összeg azonban csupán a festmény megújulásának első, konzerválási ütemére elegendő, így az illetékesek ebben az évben újabb összeg megszerzését célozzák meg pályázati úton.
A kép keletkezésének és sorsának története
Deák Ferenc, a „haza bölcse” 1876 januárjában halt meg. Holttestét a Magyar Tudományos Akadémia földszinti előcsarnokában ravatalozták fel. Temetése előtt három nappal megjelent Erzsébet királyné a ravatalnál, ahol egy koszorút helyezett el, és térdre ereszkedve imádkozott. Két olyan ember találkozott itt, aki a Habsburgok és a magyarok történelmi kiegyezésében jelentős szerepet játszott. Az esemény hírét rögtön felkapta a sajtó, másnap arról cikkeztek az újságok, hogy ezt a patetikus jelenetet költői és festői módon szükséges volna megörökíteni. Trefort Ágoston vallás- és közoktatásügyi miniszter Zichy Mihály (1827-1906) festőművészt bízta meg, hogy egy reprezentatív festménnyel állítson emlékművet az eseménynek.
 Az ekkor Párizsban élő Zichy nem volt jelen Deák temetésén, de hogy hiteles képet tudjon készíteni, Budapestre utazott. Találkozott a királynéval, akiről vázlatot készített és megtekintette az általa az eseményen viselt gyászruhát, a temetkezési társaság pedig újra felépítette a ravatalt az eredeti helyszínen. A művész azt a pillanatot ragadta meg a festményen, amint a királyné elhelyezi koszorúját a ravatalon. Egy év múlva elkészült a mű, Zichy hazaküldte Párizsból, de mégsem mutatták be a nagyközönségnek. A művész ugyanis ráfestette a képre azt a cipruságat, amit állítólag Kossuth Lajos küldött Deák sírjára, és ez elfogadhatatlan volt a királyi udvar számára. Zichynek át kellett festenie a képet.
 Ennek következtében csak 1877 nyarán helyezték el az Erzsébet királyné Deák Ferenc ravatalánál című olajfestményt a Nemzeti Múzeum 6. képtári termében, az, úgynevezett Habsburg-teremben, a kiegyezés folytonosságának jelképeként. A képet egy ideig a Magyar Tudományos Akadémián állították ki, majd eltűnt a nyilvánosság elől. A legutóbbi időkig a Magyar Nemzeti Galéria raktárában őrizték, rossz állapotban, hengerre tekerve. Története számos olyan történelmi, művészettörténeti információval szolgál, olyan eszméket közvetít, amiknek átadását a gödöllői kastély múzeuma küldetésének tekinti.



Megosztás:  

European Royal Residences
Gödöllő város
MNV
Sisi út
Emberi Erőforrás Minisztérium
Magyar Nemzeti Galéria
MT Zrt
SZIL-HÁZ
Új Széchenyi terv
Magyar Nemzeti Múzeum
Turisztikai Egyesület
Gödöllői Régió Turisztikai Honlapja
MÁV Nosztalgia Kft.
Zeneakadémia